Overgangen fra fossildrevne til elektriske biler har ført til store forandringer i markedet for bilverksteder, men det finnes selvfølgelig fortsatt en plass for både store og små bilverksteder. Selv om de elektriske motorene ikke trenger like mye service som sine bensin- og dieseldrevne forgjengere, er det mange andre deler i en bil som trenger service og reparasjoner i løpet av kjøretøyets levetid.
Strømlinjeformet innkjøp av deler, verktøy og tilbehør
I et konkurransedrevet marked må bilverkstedene drive effektivt – det gjelder også på områder som innkjøp og logistikk. Bestilling av reservedeler til biler har lenge være preget av sentralisert logistikk og distribusjon. De fleste bileiere forventer og aksepterer at det kan ta et par dager før den del ankommer, det er helt enkelt umulig å ha alle deler på lager.
Et moderne bilverksted trenger samtidig mange andre store og små ting, fra en verktøyvogn og større maskiner til bits og forbruksvarer. Denne type investeringer i utstyr må også gjøres så effektive og strømlinjeformede som mulig, da en for stor maskinpark og mye utstyr kan være svært kapitalkrevende.
Tidsbesparende prosesser for innkjøp og logistikk
Effektiv logistikk handler også om riktig bruk av tid, og prosesser som legger til rette for så enkle og friksjonsfrie bestillingsprosesser som mulig. I den forbindelse kan det være avgjørende å samle alle bestillinger i et felles system, særlig når det gjelder for eksempel maskiner og utstyr som faller utenfor de etablerte systemløsningene for delebestilling.
Å samle så stor andel som mulig av det totale bestillingsvolumet vil også gi fordeler når det gjelder oversikt og kontroll. Særlig i overgangen mellom et lite og et mellomstort verksted kan det være at virksomheten mister noe av den kontrollen som følger naturlig med å drive i liten skala, da er det viktig at gode prosesser sørger for kontroll. På den måten sparer bilverkstedene både tid og penger med effektive og strømlinjeformede logistikkløsninger.