På langtur med elbilen i vinterferien?

Planlegg reiseruta, så unngår du kø.

Er du klar for vinterferie? ElbilAppen kan hjelpe deg å unngå kø (foto: Norsk elbilforening).

I de tre neste ukene er det vinterferie flere steder i landet, og mange skal på langtur og må innom hurtigladerne.

 – Kan du unngå de travleste utfartsdagene, er det lurt. Selv om antallet hurtigladere øker, er det store lokale variasjoner. Utenfor hovedveinettet kan det være langt mellom hurtigladerne, selv om det i gjennomsnitt er færre elbiler per hurtiglader i år sammenlignet med i fjor, sier Christina Bu.

Her opplevde elbilistene kø

Før vinterferien er det verdt å merke seg at Dombås, Brokelandsheia og Lom var stedene elbilister oftest oppga at de opplevde kø i sommer. Lom er ellerede oppgradert. I tillegg var også typiske vinterferiedestinasjoner i Sør-Norge som Oppdal, Lillehammer, Stryn og Geilo også på topp-ti lista over hurtigladestasjoner med kø.

Selv om de fleste opplevde ferien som køfri, svarte en av tre elbilister at de ofte eller alltid opplevde ladekø, i undersøkelsen Norsk elbilforening gjennomførte i etterkant av sommeren 2020. Kun 16 prosent av norske elbilister har aldri opplevd hurtigladekø, ifølge Elbilisten 2020.

 – Vi trenger 1250 nye hurtigladere i året om vi skal holde tritt med elbilsalget fram mot utgangen av 2025, for da vil det rulle over 1 million elbiler på norske veier, understreker Bu.

Ved årsskiftet var det rundt 347.000 elektriske person- og varebiler registrert i Norge, noe som betyr gir 106 elbiler pr hurtiglader. Dette er en fremgang fra 2019. Da var det 270.000 registrerte elbiler og 114 elbiler per hurtiglader.

Planlegg ruta

 – Før du legger av gårde, bruk gjerne ElbilAppen og sjekk hvor du kan lade langs ruta. Skal du for eksempel til Trysil, hvor det er få hurtigladere og stor trafikk, er kanskje Elverum hvor kapasiteten er større, et godt alternativ å fylle på litt, foreslår Bu.

Uansett er det lurt å hurtiglade på siste stopp før hytta, for batteriet bør være temperert for å ta mot strøm. Starter du hjemturen med å lade et kaldt batteri, tar det fort en halvtime før det kan ta imot ny rekkevidde. Det er dumt for lommeboka og skaper unødvendig kø.

Følg disse rådene:

  • Start turen med fulladet batteri, og forvarm gjerne kupeen med strøm fra ladeboksen. Da får du maksimal vinterrekkevidde.
  • Jo mer du skrur opp temperaturen i kupeen under kjøring, jo kortere kommer du. Setevarme og rattvarme stjeler mindre strøm enn kupevarme.
  • Sjekk lufttrykket. Du har kanskje mer bagasje og folk i bilen. Lavt lufttrykk gir bilen dårligere kjøreegenskaper, lenger bremselengde og unødvendig slitasje. I tillegg får du kortere rekkevidde.
  • Dersom du ikke når frem til destinasjonen, er det lurt å legge inn en hurtig- eller lynladeøkt mens du likevel gjør noe annet – som f.eks. dagligvarehandel. Det er lurt å sjekke på ElbilAppen hvor lademulighetene best.
  • Kan du unngå de travleste utfartstidene, kan du spare både kjøretid og ladekø.
  • Lad batteriet før du kommer fram, mens batteripakken er driftsvarm, dersom du har dårlige lademuligheter dit du skal. Dette gjelder særlig om det er varslet kulde. Da slipper du å bruke unødig mye tid og penger på å lade et iskaldt batteri på hurtig- og lynladestasjonene når du skal hjem igjen.