Fullblods hybridracer klar for Norge

Kraftig motorisering, 4×4 og maksimalt utstyrsnivå standard, gjør 508 Peugeot Sport Engineered til en entusiastbil. Prisen starter på 684.900 kroner.

508 Peugeot Sport Engineered er priset og klar for Norge. Dette er Peugeots kraftigste gatemodell til nå, og sammen med hybridteknologi kan effekten nytes i flere forskjellige former.

Her har du langkjøringsbil, sportsbil, vinterbil, familiebil og bybil i ett.

–          508 Peugeot Sport Engineered er det siste fra Peugeots motorsportavdeling. De er mest kjent for sterke prestasjoner på LeMans, Gruppe B, Pikes Peak og Paris – Dakar, og nå har de lansert sin første gatebil. Vi kan garantere sterke kjøreopplevelser, sier Rune Hensel, direktør for Peugeot hos Bertel O. Steen.

Det vi ser nå er arven etter Peugeots legendariske kjøremaskin – 405 T16. En brutal bil som ble bygget i et lite volum på begynnelsen av 90-tallet. Den hadde en voldsom turbomotor med 220 hestekrefter og firehjulsdrift.

Til tross for «rally-oppsettet» ble den Pininfarina-designete bilen utstyrt med en ganske nøktern styling. Den skulle tross alt beholdes som en familiebil, men 16-tommers felger, vinge på bagasjelokket og større luftinntak foran ble det plass til.

405 var en enorm suksess for Peugeot, både i motorsport og kommersielt. 405 Turbo 16 vant Pikes Peak to ganger, og seieren til Ari Vatanen ble til den premierte kultfilmen «Climb Dance». Modellen vant også Paris – Dakar to ganger, også da med Ari Vatanen bak rattet. Den kom etter seirene med 205 Turbo 16.

Dagens tolkning

508 Peugeot Sport Engineered har også basis i en lekker familiebil. Den har mye utstyr og sportslige detaljer, og ikke minst motoriseringen som gjør dette til noe spesielt. Den har en turbomotor med 200 hestekrefter foran, og to elektriske motorer med henholdsvis 110 hestekrefter foran og 113 hestekrefter bak. Dette sørger for både fart, firehjulsdrift og elektrisk kjøring.

0 til 100 går unna på 5,2 sekunder og takket være en åttetrinns automatgirkasse så opprettholdes kjøregleden i alle sammenhenger. 508 Peugeot Sport Engineered skiller seg fra de andre plug-in hybridene til Peugeot på flere måter. I forhold til 508 Hybrid, så er denne lavere, har bredere sporvidde, oppgraderte bremser og 20-tommers felger. Hvis vi sammenligner 3008 Hybrid4 så er den elektriske motoren bak aktiv opp til 190 kilometer i timen, og ikke 135, og totaleffekten er 60 hestekrefter høyere – 360.

Fullt utstyrt

508 Peugeot Sport Engineered kommer med alt utstyr. Den har 20-tommers felger, Alcantara seter med kontrastsømmer, el. setejustering, sportslig ratt med kontrastsømmer, justerbar fjæring, adaptiv cruise control med selvkjøring nivå 2, full LED foran og bak, night vision, sikt- og lyspakke, sikkerhetspakke pluss, navigasjon 3D og Focal Hifi med 10 høyttalere. I tillegg har den egne detaljer fra Peugeot Sport som for eksempel felgene, sort eksosanlegg, pedaler i aluminium, spesiell grill, vinger/diffusere på støtfangere foran og bak, lakkerte bremsekalipere og kryptonittgule detaljer.

Det finnes noe ekstra, og det er kun hvis man vil ha en annen farge enn den grå på bildene. Bilen kan også leveres i sort metallic og hvit perlemor. Elektrisk soltak i glass kan også bestilles.

Både sedan og SW er på vei til Norge og sedan starter på 684.900 og SW starter 699.900 kroner.