Flere på veiene, men færre bilskader i sommer

Trafikken har vært større i sommer enn i juni og juli i fjor, viser trafikkmålinger. Men færre har krasjet og hatt motortrøbbel i ferien.

Det var mindre rushtrafikk inn og ut av store byene i juni i forhold til samme måned i fjor. Bedre trafikkflyt har gitt færre bulkinger, påpeker If. (Foto: If)

Forsikringsselskapet If har hatt en nedgang i bilskadene på 1 prosent i juni og juli sammenlignet med samme periode i fjor. Selskapet forsikrer hver femte bil her i landet, ifølge markedstall fra Finans Norge.

– Selv om trafikken på veiene har økt denne sommeren, ser vi at morgenrushet inn til de store byene praktisk talt var borte i juni. Da blir det færre som køkrasjer, og det vises i skadetallene, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If.

Elbiler kjører tomme for strøm

– I sommer har mange hatt behov for veihjelp på ferie. Veihjelp og bilberging er dekket på bilens kaskoforsikring, og typiske hjelpeoppdrag i ferien har vært ved starttrøbbel, motorhavari og å kjøre tom for drivstoff langt fra nærmeste bensinstasjon. En klassiker! Det har også blitt flere og flere elbiler som stopper fordi batteriet er kjørt helt flatt. Norge er nå virkelig et elbilland, og stadig flere bruker elbilen på langtur, sier Clementz.

Tall hentet fra Statens vegvesens tellepunkter rundt om i Norge, viser at 3 prosent flere kjøretøyer passerte punktene i juni sammenlignet med i fjor. I juli gikk trafikken opp med 2 prosent fra fjoråret.

Det viser en gjennomgang analytikere i If har gjort av de offentlig tilgjengelige dataene tra Statens vegvesens trafikkdataportal. I Norge finnes over 2700 automatiserte trafikkregisteringspunkter som oppdateres i portalen.

Mange reiste til Nord-Norge

Ut fra bilskadene If har fått inn i sommer, har mange vært på langtur til Nord-Norge, Vestlandet og Sørlandet. Det har vært en god del bobiler som har hatt behov for hjelp.

– Det gjenspeiler nok at mange har skaffet seg bobil i år og i fjor, og er ganske ferske på veien med et såpass stort kjøretøy, sier Sigmund Clementz i If.